Kupując podróbkę ryzykujesz zdrowie, a nawet życie

Już w poprzednim poście złożyłem nawet życzenia świąteczne, bo myśłałem, że nic więcej pisał nie będę, ale tak sobie pomyślałem, że przez święta mam urlop i pewnie nic na stronę nie wrzucę, to w takim razie niech się dziś ukażą dwa posty. A co.

Nie będzie to wpis zbyt długi, ale może okazać się ciekawy. Kilka dni temu na stronach Stowarzyszenia ProMarka ogłoszono rozpoczęcie akcji Uważaj na podróbki. Jak piszą organizatorzy:


Celem akcji jest zwrócenie uwagi konsumentów na problem podrabiania produktów markowych, przedstawienie zagrożeń wynikających ze stosowania podróbek i ostrzeżenie handlujących o karach, jakie im grożą za sprzedaż podróbek. Od 6 do 9 grudnia Stowarzyszenie ProMarka prowadzi akcję ulotkową w miejscach, gdzie najczęściej sprzedawane są podróbki m.in. na stadionie X – lecia. Kampania informacyjna będzie prowadzona również na portalu aukcyjnym www.allegro.pl, gdzie przez okres 2 miesięcy będą umieszczone banery ze sloganem akcji odsyłające do specjalnej strony internetowej dedykowanej akcji www.uwazajnapodrobki.pl

Dla Czytelników niniejszego bloga ciekawym może okazać się raport, jaki na potrzeby tej akcji zlecono CBOS’owi. Raport ten można sobie ściągnąć (PDF). Z ciekawych odpowiedzi respondentów można w tym miejscu przywołać między innymi takie odpowiedzi:
– dla 49,2% badanych sprzedaż podróbek jest nieetyczna, ale nie powinna być karana (dla prawie 8% jest etyczna!)
– 47,9% potrafi odróżnić podróbki (tak twierdzi), jednocześnie 39% przyznaje się, że kupiło podróbkę, wiedząc, że to podróbka
– z ponad 50% przyznających się do kupowania podróbek, 24,6% twierdzi, że nabywa je bo są tańsze od oryginałów, a nie widzą różnicy.

Przy okazji nadmieniam, że także kilka dni temu Tomasz Rychlicki informował o podobnym raporcie, także przygotowanym przez CBOS. Raport ten, pod nazwą Stosunek do własności intelektualnej i praw autorskich także można sobie ściągnąć i poczytać (też PDF).

« »